Google | Yahoo |
widgeo.net
Website Submission Optimization

Sunday, September 25, 2011

ADA APA DENGAN HUDUD


Menjadi Negara Maju ; sasaran tahun pencapaiannya,2020 . Itu pun belum tentu macamana maju.

Maka dirangka pelbagai rancangan dan strategi untuk mencapainya. Yang penting ada usaha ke arah itu.

Contoh mudah,kita bina jalan raya,belum siap sepenuhnya tapi tak sabar-sabar nak guna,maka dibuka jalan tersebut biarpun terpaksa letak kun dan road barrier di merata tempat. Dalam kesusahan ada juga kesenangan .

Menjadi Negara yang melaksanakan hukum hudud pula macamana ?

Sasarannya bila ?

“BATU GAJAH - Kerajaan tidak akan melaksanakan undang-undang hudud di negara ini, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak”

keadaan tidak kondusif ?

“Jika ditanya ulama sekalipun, undang-undang Islam itu tidak boleh dilaksanakan melainkan kita sudah mengambil kira persekitaran dan realiti sebenar masyarakat ketika itu,” kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak”

Agak-agak bila ya keadaan kondusif? Kondusif itu pakai pengukur apa?.Skala apa ?(sempurna/selesa/lengkap/membantu)

Soal kondusif itu relatif dan subjektif mengikut golongan /puak masing-masing.

Jangan jadi suasana fatamorgana. Semakin kita menghampiri semakin ia menjauh. Pada akhirnya tidak akan tercapai. “Yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran” sehingga suasana kondusif tidak akan wujud.

Undang-undang sedia ada sekarang ni ?


“Lagipun, matlamat sesuatu pentadbiran mengikut Islam ialah prinsip Maqasid Syariah yang antara prinsipnya ialah mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda. Jadi dengan undang-undang yang sedia ada, prinsip maqasid syariah boleh dan mampu kita pertahankan,” kata Najib.


Kesimpulannya,Kerajaan BN tidak akan melaksanakan undang-undang hudud di negara ini.

Cadangan : Kerajaan bukan BN boleh melaksanakan undang-undang hudud di negara ini.

Jika ada kepincangan dalam Islam itu bukan kerana Agama Islam tetapi disebabkan oleh penganutnya sendiri.Begitu juga dalam pelaksanaan hukum hudud. Sepatutnya kita boleh uji dan gunapakai sekarang’ . Jika ada kecacatan dalam pelaksanaannya itu bukan di sebabkan oleh kelemahan hukum hudud tetapi disebabkan oleh suasana yang tidak kondusif itulah . Jangan mencipta berbagai alasan “Hendak 1000 daya tak hendak 1000 dalih”

Benarlah seperti yang Tok Guru Nik Aziz kata: “Orang takut kepada negara Islam ini macam takut kepada hantu. Orang yang takut kepada hantu itu tidak tahu pun bagaimana hantu”

Apa perlunya suasana lengkap baru boleh dilaksanakan hukum,bukankah baik hukum itu diuji dalam suasana yang tidak menentu atau sempurna atau lengkap (dalam pada itu semasa pelaksanaan kita berusaha memperbaiki segala kekurangan dari masa ke semasa ) ,supaya Hukum Hudud jadi Penentu Keadaan Sempurna bukan Keadaan Sempurna menentukan Hukum Hudud.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails